onsdag 25 maj 2011

Växtfärgningskurs del 1

Jag har fått en växtfärgningskurs av Mor min, vi går den tillsammans. I kväll var första träffen. Det skulle bli planering av kommande träffar och garnbeställning. En timmes träff trodde Mor och jag. TRE timmar var vi där och planerade. Vi fick lite hemläxa med oss hem, dela garnhärvor. Jag tog hand om Mors också, lite får jag ju bjuda tillbaka. Mor köpte boken Växtfärgning av Gösta Sandberg/ Jan Siefsky, som jag "ska få ärva". Det är tydligen "Växtfärgningsbibeln", så om ni har den hemma, så har ni en skatt.
Jag ska också plocka björklöv, men det får jag vänta med tills dagen innan. Så ska Mor och jag skicka iväg Far ut i skogen och leta färg- eller tushlav. Han är EXPERT på lavar.
Jag fick en så trevlig upplevelse av att vara på hemmaplan ikväll. Av de fem andra deltagarna på kursen så var det bara en jag inte kände igen! En gick i parallellklass till mig på högstadiet. Det kändes vardagslyxigt.

5 kommentarer:

Maria sa...

Åh vad kul! Den boken hittade jag på en loppis i somras! Kanske ska ta med den hit till Norge. Vad kul med växtfärgning!

Rät&Avig sa...

Åh, vill också lära mig!
Har boken tror jag...kanske ska rota fram den!
/Ann-Britt

Lilli sa...

Så roligt med en kurs. Inspirerande kan jag tro :) Vilken härlig färg din Ishebel-sjal har, ser superläcker ut!

Blenda sa...

Vad kul med färgningskurs! Och roligt att gå tillsammans med mamma! :-)

Ha en bra helg
/Blenda

Linda sa...

Åh, så kul det verkar, det måste vara riktigt inspirerande!