måndag 12 oktober 2009

Mönster till Tösens Lilla Rödluvan



Håll till godo:

Garn: Do Redo-garn. Jag har använt ca 100g, ett halvt rött och ett halvt rosa nystan.
Jag har läst någonstans att det är 100m/100g, ett nystan är 100g.

Uppdaterat: Mätt rakt över är mössan 26cm. Tösen är 4 år och 4 månader, hennes huvud är 50cm och mössan sitter jättebra. Men även jag, med mitt 55,5cm stora huvud kan ha mössan utan att det känns eller ser trångt ut.

Korta rundstickor 4,5 och strumpstickor 4,5.


Lägg upp 80 m med färg 1, sätt ihop och börja sticka runt.
Varv 1-4: Sticka 1 avigt varv och 3 räta varv.

Varv 5-9: Färg 2, Sticka ett rätt varv och 4 aviga varv.

Varv 10-13: Färg 1, 4 räta varv.

Upprepa varv 5-13, 3 gånger till, eller fler om du vill.

Sticka varv 5-9 en gång till.

Börja ihoptagning:
**Färg 1: Räta maskor *Sticka 6 maskor, sticka ihop 2 maskor* upprepa varvet ut = 70 maskor kvar. Sticka 3 räta varv.

Färg 2: som varv 5-9.**

Upprepa ** till **, sticka en maska mindre mellan varje ihoptagning, tills du har 20 maskor kvar.

Avslutning: Färg 1: Räta maskor, sticka ihop maskor 2&2 = 10 maskor kvar. Sticka 2 varv. Sticka ihop maskor 2&2 = 5 maskor kvar.
Ta av garnet och trä tråden igenom de 5 maskorna.
Fäst trådar.

Sticka gärna, Kommentera, Fotografera, Blogga och hojta till mig så jag får se fler Rödluvor, Blåluvor, Grönluvor, Gulluvor.....

3 kommentarer:

Västmanländskan sa...

Så söt! Både mössan och tösen :)

Susanne sa...

Vad snällt av dig att dela mönstret! Jag som har Hammarbajare här hemma kanske skulle tillverka lite gröngölingar :) Krya på dig!

Spruttan sa...

Den är jätefin! Hittar inget Do Redogarn i Östersund (har inte tokletat iofs) Hur tjockt är garnet? Vad kan jag ersätta det med? Ylle eller bomull eller...?
Och hur många cm stort huvud räcker den till? Jag skulle vilja göra en mössa till vuxna.