söndag 10 augusti 2008

Emmas lilla nätkasse

Detta är mitt bidrag till StickaMeras Sommartävling.
Jag har stickat en liten nätkasse i bomull och favoritfärgen lila. Garnet är färgat hemma, aningens melerat.
En liten extra kasse är bra att ta med på sommarens utflykter, med badkläder i, eller alldeles tom för att fyllas på shoppingtur. Den kan bäras i två korta handtag eller i ett längre.
Jag stickade efter eget huvud och jag bjuder på mönstret.
Som vanligt ställer Tösen upp och visar mitt alster.


Mellantjockt bomullsgarn
Kort rundticka nr. 4,5
Långa stickor, gärna tunnare än 4,5
Strumpstickor 2,0
2 stickmarkörer om man vill
Nål att sy ihop med

Lägg upp 80 m löst på rundstickan. Sticka slätstickning i ca 5 cm.
Sticka nät i ca 25 cm, *sticka ihop 2, omslag* upprepa hela varvet.

Sicka 2 varv räta maskor. Sätt en stickmarkör i början av varvet och en efter 40 m, dvs. en i varje sida, eller håll reda på sidorna. Sticka 3 rm, sticka ihop 2 m bakifrån, sticka tills det är 5 m kvar till nästa stickmarkör, sticka ihop 2 m framifrån, sticka 3 rm. Sticka likadant efter stickmarkören.
*Sticka 2 varv rm och sedan ett ihoptagningsvarv.*
* till * stickas sammanlagt 6 ggr.
Sticka sedan 2 ihoptagningsvarv efter varann.
Klipp av garnet i lagom fästtrådslängd.

Maska av och sy ihop botten på samma gång. Sätt maskorna på ena sidan av stickmarkörerna på en lång sticka. Spetsen på stickan ska vara i början av varvet, där fästtråden är. Trä en maska från varannan sticka på en ny lång sticka. Nu ska knoppen på stickan vara i början av varvet.
Flytta över 2 m på lång sticka och trä den bakre m över den främre. Flytta över en ny m och trä bakre m över den främre. Som när man maskar av på vanligt sätt.
Trä fästtråden igenom den sista öglan.

Sticka handtaget på strumpstickor nr. 2,0. Lägg upp 12 m och sticka runt. Sticka handtaget lite längre än väskans utsträckta mått runtom upptill. Maska av.

Vik in väskans överkant till hälften och sy en kanal. Lämna hål att trä handtagen i.
Trä i handtaget och sy ihop det.
Fäst trådar.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för berömmet! Jag är ganska nöjd själv, men skam at säga så har det ännu inte blivit något färdigt av garnen, jag har så mycket på gång hela tiden!
Såg föresten att vi stickat en del efter samma mönster!Ytterligare en sak har vi gemensamt: jag har också haft en balsamin i trädgården, fast jag var så dum så drog hem den själv! Såg den i en hög med bråte på en tomt skulle bebyggas, tyckte den var snygg och tyckte upp en stjälk!
Den växte som sjutton, och jag hade jättekul när fröna knäppte iväg... det var ju inte lika kul när eländet tittade upp i varenda rabatt sedan! Svårt att bli av med var det, men som tur var flyttade vi sommaren efter... den som bor där nu har lagt igen alla rabatterna, jag vet dock inte om det beror på balsaminen eller på ren och skär slöhet!!!

emma sa...

Hej, Petra skulle fråga dig om du vill komma hit och sticka imor'n, hoppas hon gjort det, det vore roligt om du/ni dyker upp. Tänkte jag skulle hitta en mailadress på din sida, men det fick bli ett inlägg istället :) Välkommen på syjunta!

Anonym sa...

Angående majsgarnet: jag tyckte faktiskt att det var rätt å jobbigt att sticka i, ungefär som ljusvekegarn, för det delade sig hela tiden! Jag lyckades också dra ut trådar som fastnade i mina inte helt välfilade naglar innan jag åtgärdade det, och jag kan tänka mig att jag kommer att fastna lite här och var när jag använder den! Men nu har jag ju stickat ett glest mönster med garnet, och det blir ju en annan sak med en mössa!
Nu kan det ju hända att det finns olika kvalitet på majsgarn också och att det då får är lättare att sticka i! Mjukt och fint i kvaliten var det i alla fall!

Anonym sa...

Tack för att du delar med dig av mönstret till det smarta kassen!
Kul att du tittade in på min blogg! Nu hittade jag ju din.
Eftersom vi är texillärare båda två så kanske vi kan tipsa varandra.

metamorphosis sa...

Tack för att du delat med dig av det här mönstret!
Ska se om jag kan lyckas tota ihop en sån här kasse ngn dag...