måndag 2 februari 2009

Mönster till min egen Basker


Här är ett försök att beskriva hur jag stickade min blå mössa, som ju är en basker,
i Heaven´s Hand med bladmönster.

Jag hittar inte alla förkortningar jag behöver så jag har gjort egna med förklaringar. Inom parentes står den engelska förkortningen, där jag hittat någon.
Hör av er om ni undrar över något.

Har ni tips på riktiga eller bättre förklaringar och förkortningar så säg gärna till.

Förkortningar:
3i1 = 3 maskor i 1. Sticka 1 m utan att släppa maskan från vänster sticka, gör ett omslag ovanför den stickade maskan, sticka 1 m till, släpp maskan från vänster sticka.
2tills (k2tog) = Sticka 2 räta maskor tillsammans.
LLb (Ssk) = Lyft 2 m var för sig som om du ska sticka dem, flytta tillbaka till vänster sticka och sticka ihop dem i bakre maskbågen.
L2s1ö ( S2kp) = Lyft 2 m tillsammans som om du ska sticka dem, sticka 1 m, lyft de 2 lyfta maskorna över den stickade.

På bilden är baskern oblockad.
Nu är den blockad och finare.


1 härva Heaven´s Hand, Night blue, 100 g = 200 m
Kort, 40 cm, rundsticka 4,5
Strumpstickor 4,5
Nål att fästa trådar med.

Varje varv upprepas *till* 6 gånger = varvet ut.

Lägg upp 88 m på rundstickan och sticka resår *2 rm, 2 am* i 5 cm.
Lägg upp 44 m jämnt fördelade över varvet * 1 rm, plocka upp en ny maska och sticka den vriden, 1 rm, 1 am, plocka upp en ny maska och sticka den vriden, 1 am*.
Byt till strumpstickor när rundstickan blir för lång.

Varv 1: Räta maskor
V 2: *11 rm, 3i1, 10 rm*
V 3: rm.
V 4: *10 rm, 2tills, 3i1, LLb, 9 rm*
V 5: rm
V 6: *9 rm, 2tills, 1 rm, 3i1, 1 rm, LLb, 8 rm*
V 7: rm
V 8: *8 rm, ,2tills, 2 rm, 3i1, 2 rm, LLb, 7 rm*
V 9: rm
V 10: *7 rm, 2tills, 3 rm, 3i1, 3 rm, LLb, 6 rm*
V 11: rm
V 12: *6 rm, 2tills, 4 rm, 3i1, 4 rm, LLb, 5 rm*
V 13: rm
V 14: *5 rm, 2tills, 5 rm, 3i1, 5 rm, LLb, 4 rm*
V 15: rm
V 16: *4 rm, 2tills, 6 rm, 3i1, 6 rm, LLb, 3 rm*
V 17: rm
V 18: *3 rm, 2tills, 7 rm, 3i1, 7 rm, LLb, 2 rm*
V 19: rm
V 20: *3 rm, LLb, 7 rm, 3i1, 7 rm, 2tills, 2 rm*
V 21 & 22: rm
V23: *2 rm, L2s1ö, 7 rm, 3i1, 7 rm, L2s1ö, 1 rm*
V24 & 25: rm
V 26: *2 rm, LLb, 15 rm, 2tills, 1 rm*
V 27 & 28: rm
V 29: *1 rm, L2s1ö, 5 rm, L2s1ö, 5 rm, L2s1ö*
V 30 & 31: rm
V 32: *1 rm, LLb, 3 rm, L2s1ö, 3 rm, 2tills*
V 33 & 34: rm
V 35: *1 rm, LLb, 1 rm, L2s1ö, 1 rm, 2tills*
V 36 & 37: rm
V 38: *1 rm, LLb, 1 rm, 2tills*
V 39: rm
V 40: *1 rm, L2s1ö*
V 41: *2tills*

Nu har du 6 m kvar, ta av garnet och träd det igenom maskorna.
Fäst trådar och blocka mössan om du tycker det behövs, var försiktig med resåren.

Om någon stickar min basker så tycker jag att det jätteroligt om jag får se den!

5 kommentarer:

Linda sa...

Åh, så snygg! :)
Nu har jag lagt upp utmärkelsen och knåpat i hop en liten lista. Och givetvis får du tillbaka utmärkelsen av mig - din blogg är speciellt fabulous med egen basker och allt!

Anonym sa...

Den är jättefin. Vad roligt att du gör egna mönster. Jag ska sticka den, men har några andra småprojekt som dinglar från stickorna och som ska bli färdiga.

Anonym sa...

Hejsan!

Var inne på din hemsida, letade efter ett mönster på en basker. Min fråga är: Hur blockar man en mössa? Enligt beskrivningen skall man blocka den, men det står inte hur man gör. Jag är en van stickerska, men ordet blocka har jag aldrig hört.

Nadja

Emmas dagar sa...

Nadja.
Blocka är när man spänner ut det stickade till rätt storlek, eller om man vill jämna till eller forma, och nålar fast. Sedan fuktar man plagget/ sjalen/ baskern och låter det torka. Baskern har jag satt runt en lagom stor flat tallrik.

Anne-Line sa...

Hej Emma,

jättesnygg basker! Jag använder Malabrigos Worsted i en underbar brunmelerad färg - marron oscuro tror jag den heter.

Men, på varv 23, undrar om det kan vara en liten liten tryckfelsnisse där?? Skall det verkligen vara två av samma sammandragning - L21sö, då blir det åt samma håll. Kan du vara snäll och kika snälla snälla?
Med vänliga lördagshälsningar,
Anne-Line