måndag 26 september 2011

Färgexperiment

Avocadokärna och skal, lite vitt ullgarn och alpacasilk. Ner mä't i en glasburk vatten och låt stå...

Jag måste förtydliga lite: Jag började experimentet i förmiddags. Detta ligger nu i vatten i burken och ska stå där i några dagar, kanske en vecka. Hoppas det inte blir mögligt, jag får hålla koll på det. Det kanske inte blir något av det alls. Men jag hoppas att avocadokärnan ska ge röd/lila färg. Inga kemikalier är medblandade, men ett par ekollon som ska funka som betningsmedel.

Jag har även ett experiment med Sandsopp, lite alun, vatten och garn i glasburk.

3 kommentarer:

Emmy sa...

Wow. Blev det blått? Jag trodde avocado gav röd färg. där ser man.

Julia sa...

Jag har aldrig färgat garn, men du får det att verkar lätt.. :) Hur håller sig färgen? Jag är imponerad! :)

garnlek sa...

Wow! Så häftigt! Ingen ättika eller kemikalier? Blev det inte mögligt?