tisdag 19 november 2013

Växtfärgad Miette-kofta

Jag har äntligen satt stickorna i mitt växtfärgade garn tänkt till kofta. Samma kofta som jag hade i tankarna när jag färgade för 2,5 år sedan. Miette. Inte likt en velpotta som mig att hålla sig till samma tanke så länge.
Jag stickade uppifrån och ner till ärmavtagningarna. Hade helt fel maskantal, har aldrig gjort så fel förut. Hittade inga kommentarer på Ravelry om att mönstret skulle vara felskrivet, så det var alltså jag som felade. 
Upprepning var det enda rätta. Jag provade oket över axlarna när stickan var urdragen, och insåg att jag kunde sticka en storlek mindre! Kul när det går åt det hållet!

Nu tror jag att garnet räcker.
Garnet, som är växtfärgat i någon häxblandning av flera olika växtfärgningsbad, bla björklöv och pottaska och något mer, och inte går att återskapa för att få en härva till av samma färg.

2 kommentarer:

frisky frog sa...

Spännande! Ska bli kul att se klar. =)
/kram

Zoo keeper sa...

Fin varm färg! Gillar din blogg, därför har jag givit dig en Sunshine Award (se min blogg)!
Ha en fin lördag!
:-)))