tisdag 16 augusti 2011

Oönskat slut på en rolig stickning. Kan någon hjälpa mig?

Min Clapotis är färdig. Tja, jag ska släppa alla maskor och fästa trådar också. Sen är den helt klar och då blir det fler bilder.


Sista delen drog väldigt mycket mer garn än jag trodde. Jag fick fixa till ett ofrivilligt och oönskat överraskande slut när garnet tog slut.
Om jag ska överraska i en stickning så måste jag helst ha planerat den. Detta är en nödlösning som jag inte alls känner mig bekväm med. Den typiska Emmalösningen hade varit att repa upp och sticka om. Men jag gjorde det en gång och då repade jag inte om tillräckligt mycket. Nu har jag stickat denna sjalen skapligt snabbt och vill att den ska bli färdig för att användas. Så jag har inte tid för tvekan och funderingar.

Mycket terapi för mig där.

Jag fick olika tips på FB-cafét, bla att höra efter på "En meter garn" om någon hade rätt garn till mig. Men jag ska ju faktiskt göra av med garn, inte samla på mig mer.
Jag provade med rött. Jag provade med nästan lika brunt, men det såg grått ut. Jag provade med lila. Det lila blev fint, men var väldigt mycket tunnare och det gillade jag inte. Den bästa lösningen blev att sticka med både det bruna och lila. Jag är inte helt nöjd med resultatet men nu är det som det är och jag kanske blir nöjd i slutänden.

Ska försöka tänka på mitt ordspråk: "Det blir som det blir", och nöja mig med det!

Clapotis har varit ett rent nöje att sticka och det kan mycket väl bli en eller ett par till av den sorten.

Tack för alla uppåtpuffar jag fått inför mitt inträde i mentorsvärlden!

En och en halv timme senare, mitt i uppmaskandet: NEJ, JAG STÅR INTE UT! Finns det någon som har några meter, kanske uppemot 100, av detta brun-svarta 2-trådiga från Ullcentrum på Öland? Kan ni avvara det till mig?

4 kommentarer:

kamilla sa...

Hoppas att du hittar garnet! En meter garn är en av mina ljusare idéer :D

vonnaponna sa...

Sorry kan inte hjälpa dig men förstår hur du känner det. Jag kan inte heller nöja mig om jag inte gillar det jag gör. Ses vi på stickcafeet i nästa vecka?
Ha det gott och du kommer att bli en fin mentor.

Blenda sa...

Attans vad retligt, tyvärr var det inget garn som jag har prövat...

Hoppas du får tag på rätt!

/Blenda

Linda sa...

Jag har en del Ullcentrum, men inte den färgen tyvärr. Jag förstår att det är irriterande! Hoppas du hittar något bra.
Haha, Linda - mentorsgurun! ;) Nejmen, stora barn är bara små barn med mer hormoner. ;)