torsdag 14 november 2013

Spela fela?


 (Min vän och jag i Bingsjö en natt i juli 2008)

Det ska bli en liten spelmansträff på IM-gården i Vrigstad.
Kanske någon av er som läser bloggen även musicerar lite folkmusik då och då?
Det måste nödvändigtvis inte vara på fela ni ska spela. Blås-,  Bläck-, Sträng- och Stråkinstrument, Slagverk, Bälgaspel, eller Trall. Allt är välkommet!

 (Tösen 3 år spelar elgitarr på sitt sätt.)

I inbjudan står det:
 
Välkommen på spelmansträff i Vrigstad!

Den 23 november planerar vi att hålla en spelmansträff på IM-gården i Vrigstad. Inbjudna är alla som är intresserade av folkmusik och av att spela tillsammans med andra. Det blir ett enkelt arrangemang: vi träffas och spelar tillsammans, lär av varandra och umgås. Vi hoppas att det är några som vill lära ut en eller annan låt till de övriga. Det är också trevligt om några vill spela för oss andra.
Vi börjar kl 10.00 med kaffe och smörgås och värmer upp med allspel. Sedan äter vi lunch tillsammans, spelar igen och avslutar med fika på eftermiddagen. Vi räknar med att vi håller på och spelar till ca 16.30.
Kostnad: 200:- för mat, fika och lokal
Allspelslåtar som vi har valt ut:
Äppelbo  G-dur
Bränd-Pers vals  G-dur
Eriksmåla marknadsvals  D-dur
Delsbo brudmarsch  C-dur
Gotlands brudmarsch  G-dur

Anmäl dig till denna spelmansträff senast 15/11 till Barbro på IM-gården, tel 0382-30795 eller till Ingela: ingela.ringefelt@telia.com


Nu vet jag att "Barbro på IM-gården" är på semester denna veckan. Men det går bra att anmäla till Pernilla på IM-gården, samma nummer som Barbro, eller maila till Ingela som står i inbjudan.

(Tösens fuskfiol som var riktigt rolig att göra och min alldeles äkta!)

4 kommentarer:

Kanonkulan sa...

Det är ju faktiskt ganska festligt att du spelar fiol. Jag gjorde själv det i nio år innan jag lade ner pga bristande talang :)

Wallinskaya sa...

Jag tycker det ser ut som att hon spelar elgitarr som basfiol. Kanske vore något för henne? :)

Hedvig sa...

Vad mysigt det låter! Jag spelade klarinett en gång i tiden, men det var för länge sen... ;)

AnnaF sa...

Så mysigt med spelmansträff. Mina egna spelkunskaper i stråkinstrument är begränsade (två år i musikskola...)
Men när barnen gick i ettan-tvåan var jag suzuki-coach åt dem. Det var jätteroligt! Efter ett par veckor hade jag passerat nivån jag hade när jag själv tränade fiol, hahaha! Dottern går i sjuan nu och spelar fortfarande. Eller i alla fall tar hon lektioner, öva är inte lika roligt ;)
Mitt mucierande har för övrigt under mitt vuxna liv bestått av sång. Både kör och solo, folklig sång är också jätteroligt, fast det är svårt!
/mvh AnnaF (AlpakkaAnna)