torsdag 8 maj 2014

Garn o Garn

 
Inte nog med att jag var väl förunnad lyxstickor. Jag tyckte också att jag var värd lite nya garner. Garner att färga med Jeaba kallfärger. Jag beställde sockgarn i BFL och Peruanskt 2-trådigt ullgarn från Vinterverkstan. Garnerna är väldigt lika, fast det Peruanska (de två övre härvorna) ser lite luftigare ut. Bägge garnerna är 400m/100g (någon gång ska jag lära mig de fina beteckningarna Fingering, Sport, Aran...) och ganska löst spunna.
Jag tycker nog att hårdare spunnet garn ser finare ut och jag inbillar mig, men jag vet inte alls, att hårdare spunnet sockgarn skulle hålla bättre i just sockor.
Vad tror ni?

1 kommentar:

Linda sa...

Jättefint garn! Jag vet inte egentligen något om hållbarheten, men jag gissar som du att ett fastare spunnet garn är hållbarare.