torsdag 10 juli 2008

Frågor om blomma och slända

För det första? Vad är detta för växt? Vi fick ett äppelträd i höstas och i våras växte en planta upp med full fart precis bredvid, så den måste kommit med trädet. Vi ville se vad det blev av den. Växten är ca en meter, stammen och bladen ser ut ungefär som solrosens, längst upp finns mörklila blommor.
Jag är så sugen på att prova spinna! Jo, jag har provat spinna men med handkardad ull i olika kvalitéer och längder och små enkla sländor. Idag hittade jag en slända på loppis för 10:-, den är kanske inget att ha men den kändes bra med lite tyngd. Och ska jag prova så måste jag ju ha något att prova med! Eller hur!? Någonstans i våra ouppackade flyttlådor (!) så finns kardad, tvättad och färgad merinoull med skapligt långa fibrer som jag kanske skulle kunna börja med.
Om någon van spinnerska/ spinnare läser detta så ge mig gärna nybörjartips! Tack!

5 kommentarer:

Anna sa...

Hej, jag är inte på något sätt en van spinnerska. Det som underlättade för mig för några veckor sedan var när en snäll sa att jag skulle hålla ullen som en fågelunge. Jag hade innan varit mest fokuserad på själva snurrandet och "glömde" liksom den handen man håller ullen i. Det är där man ska ha fokus, se till att man hittar rätt sätt att "dra ut" fibrerna och det är då fågelungetänket är bra. Löst och fint ska det vara, då kan man träna på att dra ut fibrerna jämt och bra. Sedan ska man inte ge upp! Lycka till!

Anonym sa...

Vad roligt att fynda en slända.

Ta smala längder ull, ca "ett tjockt finger brett" på bredden och ca 20 - 30 cm lång. Dra ut fibrerna (man drar alltid isär fibrer, klipp aldrig). Håll, som Anna skrev, löst i ullen med höger hand och snurra sländan med den vänstra. Dra ut ullen samtidigt som du spinner till den tjocklek du vill ha på garnet. Ju tunnare garn, desto mer snurr på garnet.


Lycka till. Vad kul att du ska börja spinna! :-)

Anonym sa...

Blomman ser ut som en balsamin tycker jag. Är det det så kommer den att få små avlånga kapslar som smäller när dom är mogna och sprider sina frön åt alla håll och snart har du balsaminer i hela trädgården. När vi var små smällde vi såna hemma hos min mormor som hade dom överallt. Fina och ståtliga men kan bli en plåga...:o)

Emmy sa...

Vad kul att du ska börja spinna! Du har ju redan fått en massa bra tips, så jag passar bara på att tipsa om min favoritbok om att spinna på slända. Det är "Spinning in the old way". av Pricilla Gibson-Roberts. Kostar ca en hundralapp på Adlibris. Det var den som lärde mig att spinna.

Emmas dagar sa...

Tack Birgitta för blominfo!
Då ska vi nog ta bort den nu. Kul att se vad det blev av den, den är ganska fin:-)