tisdag 15 juni 2010

Från sorg till glädje på ett par sekunder

I januari kraschade vår hårddisk med alla våra digitala bilder på, sedan 2004. Vi skulle just ta itu med en backup då. Den bara välte. Men så illa så att den inte har gått att rädda. Den har varit på lagning hos en expert med specialmaskiner, som klarat mycket klurigheter, i fyra månader. Jag har gråtit över detta flera gånger. Särskilt över alla bilder på Tösen, nästan hela hennes liv. Vi har endel bilder på papperskopior, och vi visste att vi hade en backup-CD, någonstans. Det som fanns var bilder från Tösens första år och från vår Teneriffaresa i mars förra året. Jag har skrivit och frågat alla jag kan tänka mig som kan ha bilder på Tösen. Det finns lite bilder här på bloggen och på Tösens hemsida, men de är ju oftast förmiskade. Den där backup-CD´n letade jag reda på ikväll. Så glada vi blev, och är fortfarande, för där finns bilder från 2004 till september 2008. Dessutom bilder som vi fått från vänner och bekanta förut. Jag är så glad, jag kan inte beskriva hur glad jag är!
Det är ändå en tid av bilder som vi aldrig kommer att få tillbaka, men nu är ju den tiden nästan ingenting i jämförelse.

Bilden här ovan, från förra midsommar, är jag så glad att den finns här på bloggen, tyvärr är den troligen för liten för att få en riktigt skarp papperskopia (10*13cm), men jag ska ändå försöka!

4 kommentarer:

Sommarfröken sa...

Å! Det ör en fasansfull tanke som slår mig någon gång då och då- tänk om allt förstörs... Man (jag) borde vara duktigare på att säkerhetsspara, framkalla och annat utifall att... Hoppas att den supertekniska är en riktig räddare så att allt slutar bra!
Ha det bra!/Sommarfröken

Emmy sa...

Å så skönt att ni fått tag i det mesta! Det är när sånt här händer man lär sig att bli duktig på BackUp. Jag har också testat den hårda vägen, även om jag inte blivit av med så mycket som ni.

Annica sa...

Hej, råkade bara se detta och vill tipsa om en tjänst som heter Storegate. Gå in på Storegate.se där kan man öppna ett kostnadsfritt konto där man lagrar sina bilder till en hårddisk som sedan finns på internet. Sparar man sina bilder där så behöver man aldrig oroa sig för att datorn ska gå söner, bilderna finns ju kvar på ditt konto på internet. Kontot är sedan ditt personliga med lösenord så ingen annan kan givetvis se dina bilder, bara du. Lägger man till några kronor får man större plats att lagra fler bilder och man kan ladda ner ett program som gör backup på datorn helt automatiskt, varje dag om man vill. Då finns sedan allt viktigt både i din dator och på ditt konto på internet. Jättefiffigt. Man kan också göra webbalbum på sitt konto, framkalla de bilder man lagrat(100 st gratis) och sedan kan man dela ut sina bilder eller album till vänner och familj direkt inne på sitt konto. Eftersom alla bilderna ligger på ett konto på internet så kan också komma åt sina bilder även om man inte är hemma. Har man bara en dator eller till och med en mobiltelefon så kan man gå in på sitt konto (med sitt lösenord så klart)och visa sina bilder vart man än är. Jättekul om man är hos mor och far föräldrar för då kan man logga in och sedan ladda ner bilder till deras dator om de vill ha någon bild. Kan rekommenderas. Lycka till med bilderna, det är hemska att förlora bilder på barnen.

MVH Annica

Emmas dagar sa...

Tack för ditt tips Annica!
Vi har pratat om det här hemma :-)