söndag 1 februari 2009

Hemlis5 Frågor & Svar

1. Vilken sorts garn tycker du mest om? (Ull, akryl, bomull osv.) Är det något material du absolut inte tycker om?
* Ull i olika varianter och blandningar är favorit. Annars andra naturmaterial, gärna ekologiska garner. Jag har aldrig provat Bambu eller Mjölkfiber men det verkar intressant. Jag tycker ABSOLUT INTE om akryl. Jag tycker om "ojämnt" färgat, i en eller två färger eller sektionsfärgat garn men inte flerfärgade spräckliga sockgarner.

2. Vilka är dina favoritfärger?
* Plommonlila, Brun, Olivgrön, Midnattsblå.

3. Är det någon färg du absolut inte tycker om?
* Rosa, Neonfärger, Pastellfärger

4. Vilken sorts stickor tycker du bäst om/använder du helst? (Trä, metall, plast? Rundstickor, raka, strumpstickor?)
*Favoriter är Knit Pro, Symfonie Wood och Ekologiska trästickor i bok. Annars
gillar jag metallstickor, tex AddiLace. Plast gillar jag inte.

Jag stickar nästan aldrig med långa stickor, använder rundstickor istället.

5. Hur länge har du stickat? Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?
*Jag har kunnat sticka i 25 år med korta och långa pauser. Riktigt flitigt har jag
stickat i ca 8 år.

Jag är nog snudd på avancerad stickare.

6. Dricker du kaffe? Te?
*Ja, det gör jag. Helst Rooibos/ Rött te och kaffet ska smaka kaffe .

7. Är du allergisk mot något?
*Tja, jag är laktosintolerant, men klarar nog av mjölkfiber...
Jag och min närmaste omgivning avskyr starka syntetiska dofter som tex. doftljus.

8. Vilken slags musik tycker du om?
*Svensk och annan Nordisk folkmusik är bäst. Annars gillar jag lättsam jazz, vissångerskor och annan snäll musik. Dock inte radioskval/pop.

9. Favoritgodis?
*Choklad, gärna mörk.

10. Håller du på med någon annan "skapande hobby", förutom stickning? (Spinna, scrapbooking, virkning osv.)
*Jag syr mycket och tovar endel. Någon gång tar jag fram pärlorna och pysslar ihop ett halsband eller några stickmarkörer. Jag spelar folkmusik på min fiol.
Jag har provat, och "någon gång" vill jag lära mig spinna.

11. Vad tycker du är roligast att sticka? Mössor? Sjalar? Tröjor? osv...
*Det mesta är roligt med rätt mönster. Just nu är det roligast med spetssjalar.

12. Prenumererar du på någon sticktidning?
*Nej

13. Har du något drömprojekt på önskelistan?
*Nej. Men på turlistan står en spetssjal och två koftor.

14. Använder du pulsvärmare/handledsvärmare? I så fall, vad är ditt handledsmått?
*Ja, det gör jag. 16 cm.

15. Tycker du om att sticka pulsvärmare?
*Jadå vars.

16. Stickar du sockor?
*Ja.

17. Vad har du för fotstorlek? (T.ex. längd, omkrets på tjockaste stället.)
*Jag har storlek 38, längd ca 24 cm och omkrets på tjockaste stället ca 24 cm.

18. När fyller du år?
*8 september.

19. Stickar du med pärlor?
*Det har jag gjort och känner mig ganska mättad på det.

20. Vilken slags böcker (ej stickning) läser du helst? (Deckare? Fakta? Romaner?)
*Jag läser/ lyssnar helst på deckare och verklighetsbaserade berättelser.
Jag kan också tycka om "Chick lit" i måttliga mängder.

Inga kommentarer: