tisdag 7 januari 2014

Vantar till små händer

Tösen har fått nya vantar. Så här gjorde jag. Håll till godo!

 (någon vacker dag kanske det blir "in-action-bilder" också)

Tösen är visserligen 7,5 år men hon har väldigt små händer så storleken får bli "6-7 år".
Strumpstickor nr. 3 och ett nystan Semilla DK, jag använde ca 30g av huvudfärgen och en liten bit i avvikande färg till uppläggningen.
En liten stump av annat garn till tumhålet.

Vänster vante:
Lägg upp 40m med den avvikande färgen och fördela dem på 4 strumpstickor. Jag lämnade lite extra garn i början av uppläggning och början av huvudfärgen för att kunna fläta ihop ändarna istället för att fästa dem.
Sticka ett rätt varv med huvudfärgen, börja i den sidan där trådändarna är.
Sätt ihop det stickade till en "ring".
Sticka 1*1 vriden resår 12 varv, tills vanten mäter 3,5 cm.
Börja sticka slätstickning. Jag stickade 22 varv och vanten är nu 10 cm.

Sticka in tumtråden över de 8 första maskorna på sticka 1. Sticka med huvudfärgen igen, först över tummaskorna på sticka 1 och sedan vidare runt, runt.

Sticka tills vanten når strax över handens lillfinger. Jag stickade 27 varv, vanten mäter 16 cm.
Börja ihoptagningen på maska 8&9 på sticka 4: Sticka ihop 2, sticka 1.
Sticka 1: sticka 1, llsb 1 (lyft, lyft, sticka ihop i bakre maskbågen, eller engelskans ssk).
Sticka 2: som sticka 4
Sticka 3: som sticka 1
Sticka nu ett varv utan ihoptagningen.
Sedan ihoptagningar på varje varv tills det är 8 maskor kvar. Ta av tråden och trä den igenom maskorna.

Höger vante:
Sticka som vänster vante fram till tummen.
Sticka in tumtråden över de 8 sista maskorna på sticka 4.

Tumme:
Ta bort tumtråden och plocka upp de 8 maskorna på varje sida och 1 maska extra i varje "hörn" 18 maskor. Sticka runt tills tummen når precis upp över tummen. Jag stickade 16 varv, tummen mäter då 4 cm och ner till kanten 13 cm.
Ihoptagningarna stickas lika som på vanten, med bara den 9:onde maskan mellan ihoptagningarna.. Alltså 1 maska istället för 2 i sidorna.
När det är 6 maskor kvar, ta av tråden och trä den igenom maskorna.

Fäst trådar. Jag flätade de tre uppläggningstrådarna istället för att fästa dem.

Säg till om något verkar tokigt eller om du undrar över något. Visa gärna bild om du stickar dem så jag får se!

Inga kommentarer: