måndag 20 juni 2011

I hällande regn. Växtfärgningskurs del 3

Första badet är Vitmårarot.
Det blir en vacker färg, men rötterna har trasslat in sig ordentligt och är knepiga att få bort.
 Här hänger garner färgade med Vitmårarot, orange. 2:a bad av Daggkåpa och Björklöv, ljusgul. 2:a bad av Tagetes, varmgul/grön. Häggbark, blekrosa.
 
De dyrbara koshenilllössen har malts och går ner i badet.
 Regnet öser ner hela dagen och det är skönt att gå in i smedjan och torka till lite vid elden. Här är Mor min.
Jag och Mor vänder ner garner i Koshenillbadet.
Eldning för att hålla rätt värme.
 
 Det blir rosa... 
Jag hoppas förstås på lila på mina grå härvor.
 Koshenillen är färdig för att sköljas och tvättas och hängas. 
Ser ni, det ligger lila garn i grytan. Det är mitt!
 Mor min provade färga med Koshenill blandat med Krapp.
Väldigt vacker färg. 
Det blir repris på den blandningen vid nästa träff i höst.
 Här hänger garner färgade med Skvattram, gul/grön. Koshenill rosa/lila. Koshenill/Krapp, röd.

Helgen har varit toppen. Jag har färgat flera vackra garner. Mina gröna koftgarner blev inte riktigt som jag tänkt mig, men bara jag får vänja mig så blir det bra det med. Jag ska visa mina garner när de torkat ordentligt.
Vi fick med oss provhärvor som ska bli småprover till alla deltagare. För min del känns det lite onödigt med så många prover från alla bad, och det var det visst fler som tyckte. Det hade räckt med 2 nyanser vit/grå istället för 4 och kanske bara i första badet. Men vi visste nog inte riktigt hur det skulle vara. Vi hade hellre stoppat i egna härvor att använda i baden än alla dessa prover som bara blir "ingenting".
Men det är ju en del i kursen att ha prover att gå tillbaka till om man vill färga igen.
Jag är ju "en sån som" inte är så noga, "det blir som det blir".
Jag ser fram emot nästa träff i september!

1 kommentar:

Marie sa...

Åh vad kul det ser ut. Det är så härligt att växtfärgning har fått en revival.