lördag 18 juni 2011

Växtfärgningskurs del 2b

 Betning.
Sila bort björklöv.
 Ner med garnet.
Det blir gult.
 
 Langa, skölja...
... droppa av och krama ur.
Vackra färger blir det. 
Björklöv och Tagetes på olika vita och grå garner.
I natt får garnerna hänga och torka i källaren på den gamla sågen. 
Här hänger Hundkex- och Daggkåpehärvorna. 

Jag färgade ljusgrått 3-trådigt i Hundkex till en kofta. Men färgen blev lite för mesig och när jag såg hur vackert Tagetesgarnet blev, så fick de åka ner i Tagetesbad nr 2. Där ligger de över natten och drar åt sig färg. I morgon ska vi färga mer garn!

5 kommentarer:

Emmy sa...

Vad härligt det ser ut! Visst är det kul att färga. Synd bara att det går så mycket fortare att färga än att sticka upp garnet sen. Man måste ju hinna med att göra av med det färgade på något sätt.

Blenda sa...

Det ser ut som om ni haft en jätterolig dag! :-)

Ha det gott, hälsar Blenda

Pernilla sa...

Det låter jättekul med växtfärgningskurs.

Madejas sa...

Hej!

Härliga bilder och jag vet att det är en härlig syssla.
Jag har hittat till dig därför att kunder har hittat till oss via din fina blogg.
Jag lämnar dig en varm hälsning från Madejas i Uruguay

Emma sa...

Härliga bilder, det där skulle man själv vilja lära sig :)