söndag 21 mars 2010

Flowers, Diamonds and Bananas

Äntligen har jag kommit igång med Echo flower shawl. Jag fixade inte riktgt "crochet cast on" så det fick bli en egen variant som funkar toppen. Mönstret är roligt och garnet väldigt fint och mjukt att sticka i, Fair Trade "och allt". Hoppas jag valt tillräckligt tjocka stickor, det var 4:an som var ledig så det fick bli den.

Jag provar ju också, som bekant, ett bananfibergarn. Jag har provat två nystan. Det första var stumt, torrt och jobbigt att sticka i. Det är väldigt, och då menar jag väldigt, ojämnt spunnet, från sytråd till lovikka i tjocklek. Jag var inte riktigt sugen på att prova ett andra nystan men mor min sa att hennes nystan var väldigt olika i kvalité så jag tog fram ett svart. Det är närapå en fröjd att sticka i. Jämnt och fint spunnet. Mjukt och glansigt, kanske lite för glansigt, det ser lite syntetiskt ut, men om man vill ha lite roligare kan man säga att det ser ut som silke. Det är betydligt roligare att sticka i och sjalen blir Frost Diamonds Shawl.

1 kommentar:

Mari G sa...

Fin sjal det ser ut att bli i det blå garnet :-).

Svart banan garn! Hmm låter som sagt var intressant. är det värt att sticka i, nåt att ha??

Ska du in på stick cafét i Nora i veckan?? Har tänkt mig dit.

ha det bra
Mari